Felaktigt inmatat registreringsnummer

Ditt ansvar som parkör – felaktigt inmatat registreringsnummer vid telefonparkering eller parkeringsautomat

Många parkeringar har idag digitala alternativ vid betalning där du som parkör anger ditt fordons registreringsnummer i samband med betalning. Detta kan göras dels via telefon – som sms eller i en app – eller i en parkeringsautomat. Du som har erlagt betalning för en parkering ansvarar för att registreringsnumret blir korrekt inskrivet.

Om en betalning erlagts där registreringsnumret blivit felaktigt, antingen genom att vara inkomplett eller om siffror/bokstäver blivit utbytta eller omvända har du som parkör betalningsskyldighet om du erhåller en kontrollavgift. Detta för att vi som parkeringsbolag inte kan knyta betalningen till det fordon som stått uppställt på en mark vi utför parkeringsbevakning på.

Vid stockholms tingsrätt avgjordes 2018-09-13 en ostridighet mellan en parkör (käranden) och ett parkeringsbolag (svaranden). Ärendet behandlar ett fall där käranden har stått uppställd på en yta avsedd för parkering där svaranden utför parkeringsbevakning. Käranden har vid parkeringstillfället betalat via sms. För att en betalning via sms ska vara giltig behöver följande information anges: zonkod, registreringsnummer och personnummer. Ex: 3000 AAA000 9110021234

Vid tillfälle kärande har betalat har man angivit AAA istället för AAA000 som registreringsnummer och då erhållit en kontrollavgift med anledning att avgift ej erlagd.

I domen tas omständigheter upp om hur tidigare fall tolkats, då från kontrollavgiftslagen, där man drar liknelsen om att parkeringsbolag har rätt att ta ut kontrollavgift om en parkeringsbiljett hamnat på fordonets golv. Detta för att man vid kontrolltillfället inte kunnat styrka att betalning erlagts. Denna typen av händelser ligger utom parkeringsbolagets kontroll och du som parkör ansvarar för att det tydligt framgår att betalning erlagts för just det fordon som står uppställt vid kontrolltillfället. Att ett felaktigt registreringsnummer angivits bedömer man ligger utom parkeringsbolagets kontroll och att parkeringsbolag därför har rätt att ta ut en kontrollavgift. Parkeringsbolaget är inte heller skyldiga att återbetala en felaktig betalning enligt lagmotiv.

 

Ni kan läsa domen i sin helhet genom att öppna detta dokument (öppnas i nytt fönster): Dom vid Stockholms Tingsrätt

Överlämnande av Number 3 Classic Silver

Under matchen mellan BK Häcken – Djurgården den 12 augusti 2018 höll vi en tävling under vårt matchvärdeskap.

Det var högt tryck vid podiet och många som ville vinna en klocka från Number 3 – vi drog en vinnare… Den som svarade närmst på utslagsfrågan ”Hur många tillstånd (totalt) är inloggade i Carpen?” var Rolf Lossius. Stort grattis Rolf! (mer…)

Vi har intervjuat vår VD!

Vi tänkte att det kunde vara roligt att få veta lite mer om hur det är att arbeta inom parkeringsbranschen. Och hur kommer det sig egentligen att det startades just ett parkeringsbolag? Ni kan läsa intervjun här!

Matchvärd BK Häcken – Djurgården 2018-08-12

matchvärd för bk häcken mot djurgårdenVi på Västia Parkering hade glädjen att vara matchvärdar när BK Häcken spelade mot Djurgården 2018-08-12 vilket blev en legendarisk match med 5-0! Stämningen under matchen var till en början lågmäld men vi kom igång ordentligt när det gått några minuter in i matchen. BK Häcken hade ett koordinerat spelsätt och lagsamarbetet var en fröjd att uppleva. Glädjen på plan och på läktaren när mål gjordes fick alla att hoppa och (mer…)

Varning för parkeringsbluff

VARNING! En pågående parkeringsbluff har spridit sig där en plastpåse har satts över en parkeringsautomat och där parkörer uppmanas att betala för sin parkering via Swish. Möts du av ett sådant meddelande – betala inte med Swish utan hör av dig till respektive parkeringsbolag. Händelsen är polisanmäld som misstänkt bedrägeri.

Familjeparkering

Familjeparkering – För barnens säkerhet

familjeparkering-parkeringsskylt-barnens-sakerhet-pa-parkering

 

I Söndags, den 10 Juni 2018, hände det som inte får hända – ett barn blev påkört på en parkering. Händelseförloppet var enligt Expressen att ett litet barn hade sprungit ut mellan parkerade fordon, och trots förarens låga hastighet hade olyckan varit framme. Som tur var blev det ingen allvarlig personskada där barnets liv var i fara. För att förhindra att (mer…)

Överklaga/bestrida kontrollavgift

Har du fått en parkeringsbot som du känner är felaktigt utfärdad? Då kan du välja att bestrida eller överklaga kontrollavgiften.

Kontrollera följande information:
taxa-kontrollavgift-parkeringsbot-pbot-p-bot-appeal-parking-ticket-parking-fine-vastia-parkering1. Har vakten som utfärdat kontrollavgiften angett rätt registreringsnummer på bilen?
– Ibland blir registreringsnumret felaktigt inmatat i vakternas bevakningsenhet och då kan du felaktigt (mer…)

Så här läser du parkeringsskylten

Ibland kan skyltningen av en parkering vara något svårtydd om man inte är insatt i hur det fungerar, därför kommer här en genomgång av hur några skyltpaket ska tydas. (mer…)

Partnermässa BK Häcken 16 Maj

Monter-partnermässa-BK-Hacken

Vi på Västia Parkering är stolta sponsorer av BK Häcken – vi tror på att stötta organisationer lokalt och vi tycker att förmågan att arbeta tillsammans är viktigVinnare-av-klocka-number3-utlottning-uppvisning-parkeringsliggare. Tillsammans gör vi skillnad!

Den 16 Maj var det partnermässa där vi tillsammans med andra samarbetspartners till BK Häcken fick tillfälle att visa upp vad vi arbetar med. Mässan gav många intressanta samtal och tillfälle för nätverkande. Det är fantastiskt vilka lösningar som finns och hur de förenklar för företagare och privatperson.

Tävling – och vinnare!

Vi visade bland annat upp vår digitala parkeringsliggare Carpen och vi hade en tävling där man kunde vinna en klocka från Number3. Frågan var hur många digitala parkeringstillstånd som var inloggade i Carpen vid frågetillfället. På bilden ser vi vinnare Karl som gissade på 6300 tillstånd där rätt svar var 6573. Stort grattis!